Drept_2_DRADSTAD_1. DREPT Drept administrativ si stiinta administratiei 1. MULTIPLE CHOICE 1. Dreptul administrativ reprezinta: a) acea ramura a dreptului public romān, formata dintr-un grup de norme juridice care, datorita particularitatilor pe care le reprezinta, formeaza o ramura distincta de drept, īn cadrul sistemului dreptului; b) acea ramura a stiintei juridice care cerceteaza normele juridice care formeaza ramura dreptului administrativ; c) acea ramura a stiintei juridice, care cerceteaza administratia publica si abordeaza fenomenul administrativ prin prisma normelor de drept care reglementeaza organizarea si functionarea administratiei publice. a. a+b b. b+c c. a+c d. a+b+c ANS: D PTS: 1 REF: 16 2. Faptul administrativ: a) este un fapt social, reprezentānd o activitate realizata de un grup de oameni pentru a satisface nevoi si interese ale altor grupuri de oameni; b) este o activitate care se realizeaza si poate exista numai īn cadrul unei grupari sociale, fiind generat fie de diviziunea sociala a muncii, fie de evenimente aparute īn viata colectivitatii; c) este un fenomen administrativ. d) reprezinta o activitate subordonata, avānd menirea sa realizeze deciziile unei autoritati superioare. a. A+B+D b. A+B+C+D c. A+C+D d. B+C+D ANS: B PTS: 1 REF: 17 3. Administratia publica: a) se identifica cu administratia de stat; b) include si activitatea administratiei publice locale, a regiilor autonome, a societatilor comerciale si companiilor de interes national, precum si a altor institutii publice; c) este strāns legata de puterea executiva si se confunda cu aceasta; d) nu se realizeaza prin regii autonome si societati comerciale de interes national. a. B b. A+C c. C+D d. A+B+D ANS: A PTS: 1 REF: 19 4. Ca activitate, administratia publica este formata din: a) ansamblul activitatilor juridice si materiale aflate īn responsabilitatea autoritatilor publice care au ca scop satisfacerea interesului general, prin organizarea executarii si executarea īn concret a legii; b) activitati executive cu caracter de dispozitie si activitati executive cu caracter de prestatie; c) acele actiuni prin care se organizeaza executarea legii stabilindu-se conduita pe care trebuie sa o adopte persoanele fizice si persoanele juridice din cadrul unei comunitati, permitāndu-le sau interzicāndu-le acestora un anumit comportament social; d) acele actiuni realizate pe baza si īn executarea legii, din oficiu sau la cererea persoanelor fizice sau juridice, constānd din prestatii īn diverse domenii de activitate: gospodarire comunala si locativa, ocrotirea mediului īnconjurator, furnizarea de utilitati publice (transport īn comun, gaze, apa, energie termica, energie electrica, etc.), asistenta medicala, activitati social-cultural-educative etc. a. A+B+D b. A+B+C+D c. A+C+D d. B+C+D ANS: B PTS: 1 REF: 21 5. Activitatile executive cu caracter de prestatie se realizeaza: a) prin acte administrative; b) prin emiterea de autorizatii, avize, certificate, adeverinte, diplome, atestate, etc., precum si prin fapte materiale si operatiuni administrative, pe baza si īn executarea legii. c) de cele mai multe ori pe baza unor contracte negociate īncheiate de autoritatile administrative si beneficiarii prestatiilor. a. A b. A+B c. B+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 23 6. Sunt principii ale administratiei publice: a) principiul legalitatii contractelor negociate cu beneficiarii serviciilor publice; b) principiul ierarhiei autoritatilor si actelor administrativ-fiscale; c) principiul transparentei decizionale; d) principiul solidaritatii sociale. a. A b. B c. C d. D e. A+B+C+D ANS: C PTS: 1 REF: 24 7. Principiul ierarhiei este expresia raporturilor stabilite īntre: a) organele administratiei publice centrale si organele administratiei publice locale; b) Guvern si ministere, īn cadrul unor raporturi de subordonare; c) Guvern si autoritati ale administratiei publice, īn cadrul unor raporturi de tutela administrativa. a. B+C b. A+B c. A+C d. B ANS: B PTS: 1 REF: 24 8. Sunt principii ale administratiei publice: a) principiul continuitatii; b) principiul operativitatii; c) principiul oportunitatii; d) principiul comunicativitatii. e) principiul concentrarii activitatii. a. A+B+D b. A+B+C c. C+D+E d. A+D+E ANS: B PTS: 1 REF: 24 9. Administratia publica este: a) activitatea de organizare a executarii si de executare īn concret a legii; b) activitatea de organizare a executarii si de executare īn concret a legii, care se realizeaza prin sistemul organelor administratiei publice si prin organe aflate īn alte sisteme de organizare a puterii statului, precum si prin unele organizatii particulare; c) activitatea de organizare a executarii si de executare īn concret a legii, prin activitati cu caracter dispozitiv si prestator, activitate care se realizeaza, īn principal, prin sistemul organelor administratiei publice, dar, īn subsidiar, si prin organe aflate īn alte sisteme de organizare a puterii statului, precum si prin unele organizatii particulare care īndeplinesc activitati de interes public si care, īn aceste īmprejurari, dobāndesc calitatea de autoritati administrative. a. A+B b. A+B+C c. A+C d. B+C ANS: B PTS: 1 REF: 27 10. Administratia publica: a) privita ca sistem, este organizata si functioneaza īn cadrul unui macrosistem de organizare sociala a societatii globale; b) este subordonata organizatoric si functional, īn principal, puterii legiuitoare si, īn subsidiar, puterii executive; c) manifesta influenta asupra mediului social, prin actiuni cu caracter de dispozitie si prin actiuni cu caracter prestator de servicii. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 28-29 11. Relatia dintre mediul social si sistemul administratiei publice se caracterizeaza prin urmatoarele: a) mediul social manifesta influenta asupra sistemului administratiei publice, care este obligat sa se adapteze permanent la circumstantele īn continua transformare din mediul social; b) īntre sistemul administratiei publice si sistemul social global se stabilesc raporturi sociale speciale, care produc o influentare reciproca a sistemului administratiei publice si a mediului social. c) sociabilitatea sistemului administratiei publice este determinata de permeabilitatea sistemului fata de stimulii transmisi de mediul social. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 28-29 12. Relatia dintre mediul politic si sistemul administratiei publice se caracterizeaza prin urmatoarele: a) mediul politic constituie o dimensiune esentiala a administratiei publice; b) administratia publica este subordonata, din punct de vedere organizatoric si functional, īn principal, puterii legiuitoare si, subsecvent, puterii executive; c) sistemul administratiei publice actioneaza pe baza si pentru executarea legilor adoptate de Parlament si īn care sunt īncorporate valorile politice; d) administratia publica este subordonata puterii executive, īntrucāt Guvernul exercita conducerea si controlul īntregului sistem al administratiei publice a. A+B b. B+D c. A+C d. C+D ANS: C PTS: 1 REF: 29 13. Relatia dintre mediul politic si sistemul administratiei publice se caracterizeaza prin urmatoarele: a) īntre sistemul administratiei publice si partidele politice nu exista relatii speciale; b) īn statele cu sistem de guvernamānt bazate pe existenta unui singur partid politic, sistemul administratiei publice este subordonat structural si functional partidului politic respectiv; c) īn statele democratice, bazate pe regimuri politice cu mai multe partide, mediul politic are relatii directe cu sistemul administratiei publice. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 30 14. Relatia dintre mediul politic si sistemul administratiei publice se caracterizeaza prin urmatoarele: a) functiile de demnitate publica din ministere si cele de conducere a serviciilor publice deconcentrate din unitatile administrativ-teritoriale sunt ocupate de oameni politici sau de persoane agreate de partidul aflat la guvernare; b) oamenii politici sunt cei care au competenta de a elabora proiecte de decizii pe care sistemul administratiei le ia pentru restructurarea puterii executive, cum ar fi, de exemplu, proiectele de legi sau de ordonante. c) sistemul administratiei publice nu are competenta si capacitatea de a intra īn relatii cu grupurile de presiune, ca elemente ale sistemului politic, cum sunt gruparile sociale sindicale, patronale, confesionale sau ale minoritatilor nationale. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 30 15. Relatia dintre mediul juridic si sistemul administratiei publice se caracterizeaza prin urmatoarele: a) sistemul administratiei publice este instrumentul cu ajutorul caruia se realizeaza dreptul si justitia; b) toate actiunile care formeaza activitatea administratiei publice se īntemeiaza pe lege, fiind expresia si instrumentul acesteia; c) īnfiintarea, organizarea si functionarea structurilor din sistemul administratiei ministeriale se face doar īn conformitate cu legea. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 31 16. Dreptul administrativ este: a) o ramura distincta de drept; b) o ramura a stiintei juridice care cerceteaza normele dreptului administrativ; c) o ramura a stiintei juridice care cerceteaza normele de drept care se refera si la modalitatile de exercitare a competentei cu care au fost īnvestite organele administratiei publice. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 33 17. Relatia dintre stiinta administratiei si stiinta dreptului administrativ se caracterizeaza prin urmatoarele aspecte: a) dreptul administrativ nu are un obiect de cercetare distinct fata de stiinta administratiei; b) stiinta administratiei se preocupa la modul general si de dreptul aplicabil administratiei publice, folosind rezultatele obtinute de stiintele juridice; c) īntre dreptul administrativ si stiinta administratiei exista o relatie similara celei existente īntre dreptul public si dreptul privat, īntre administratia publica si administratia privata. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 34 18. Principiul fundamental al administratiei publice este: a) principiul legalitatii; b) principiul organizarii ierarhice; c) principiul realizarii programului de Guvernare. a. A b. B c. C ANS: A PTS: 1 REF: 35 19. Sunt norme juridice care formeaza ramura dreptului administrativ: a) norme care reglementeaza statutul functionarilor publici, raspunderea autoritatilor administratiei publice, raspunderea administrativa a persoanei fizice si juridice sau contenciosul administrativ; b) normele care reglementeaza relatiile sociale care se formeaza īn cadrul exercitarii competentei organelor administratiei publice si formele de activitate a acestora: actul administrativ, contractul administrativ, operatiunile administrative si operatiunile materiale prin care se realizeaza executarea īn concret a legii; c) normele care reglementeaza relatiile sociale referitoare la īnfiintarea si organizarea structurilor care compun sistemul administratiei publice, raporturile dintre aceste structuri, functionarea lor etc. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 37 20. Sunt izvoare ale dreptului administrativ: a) decretele prezidentiale; b) ordinele emise de sefii serviciilor publice deconcentrate īn unitatile administrativ-teritoriale; c) doctrina si jurisprudenta. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 38 21. Sunt izvoare ale dreptului administrativ: a) hotarārile, deciziile si dispozitiile adoptate si, respectiv, emise de catre autoritatile administratiei publice locale: consiliile judetene, consiliile locale, presedintii consiliilor judetene, primarii; b) Constitutia; c) contractele administrative. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 38 22. Raporturile de drept administrativ sunt: a) acele relatii sociale, supuse reglementarilor normelor dreptului administrativ, care se formeaza īn legatura cu organizarea executarii si executarea īn concret a legii si se stabilesc numai īn activitatea organelor administratiei publice; b) acele relatii sociale, supuse reglementarilor normelor dreptului administrativ, care se formeaza īn legatura cu organizarea executarii si executarea īn concret a legii; c) acele relatii sociale, supuse reglementarilor normelor dreptului, īn general, si a dreptului administrativ, īn special, care se formeaza īn legatura cu organizarea executarii si executarea īn concret a legii. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 40 23. Raporturile de drept administrativ se stabilesc: a) numai īn activitatea organelor administratiei publice; b) īn activitatea organelor administratiei publice si īn domeniul de activitate al altor autoritati publice, cum sunt organele puterii legislative, organele autoritatii judecatoresti ori īn domeniul de activitate al unor institutii publice sau de interes public. c) numai īn domeniul de activitate al institutii publice sau de interes public. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 40 24. Sunt elemente ale raporturilor de drept administrativ: a) subiectele raportului; b) obiectul raportului; c) norma juridica. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 41 25. Īntotdeauna, unul dintre subiectele raportului de drept administrativ este: a) fie un organ al administratiei publice; b) fie un functionar public; c) fie o persoana fizica sau juridica. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 41 26. Competenta organelor administratiei publice: a) are caracter permanent, legal si obligatoriu; b) se exercita īn mod continuu īn perioada de functionare a organului administratiei publice caruia i-a fost conferita; c) nu reprezinta o facultate, ci o obligatie a carei neīndeplinire constituie temeiul tragerii la raspundere a organului administratiei publice. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 42 27. Competenta generala a organelor administratiei publice este acea competenta: a) care revine Guvernului; b) care revine Parlamentului; c) pe care o autoritate administrativa o are īn toate domeniile de activitate ale administratiei publice. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 42 28. Competenta este de trei feluri: a) competenta materiala, competenta teritoriala si competenta temporala; b) rationae materiae, rationae loci si rationae temporis; c) competenta materiala, competenta teritoriala si competenta speciala. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 43 29. Sunt raporturi de drept administrativ: a) raporturile care se nasc īn cadrul sistemului administratiei publice; b) raporturile de subordonare ierarhica; c) raporturile de participare. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 44 30. Sunt categorii de raporturi de drept administrativ: a) raporturile de participare; b) raporturile de colaborare; c) raporturile de utilizare a serviciilor publice. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 45 31. Cea mai des īntālnita categorie de raporturi juridice de drept administrativ este: a) categoria raporturilor juridice de subordonare ierarhica; b) categoria raporturilor juridice de participare si colaborare a organelor administratiei publice; c) categoria raporturilor juridice de subordonare a particularilor fata de organele administratiei publice. a. A b. B c. C ANS: C PTS: 1 REF: 46 32. Pe baza competentei ce le-a fost conferita prin lege, autoritatile administratiei publice: a) pot stabili, īn mod unilateral, drepturi pentru celelalte subiecte ale raportului juridic administrativ, aflate īn afara sistemului administratiei publice; b) pot stabili, īn mod unilateral, obligatii pentru celelalte subiecte ale raportului juridic administrativ, aflate īn afara sistemului administratiei publice; c) au facultatea de a aprecia cu privire la oportunitatea īndeplinirii atributiilor ce le revin īn vederea satisfacerii depline a interesului public. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 46 33. Sunt raporturi juridice de drept administrativ: a) raporturile juridice de folosire a serviciilor publice; b) raporturile juridice administrative īn cadrul carora organele administratiei publice, pe baza si īn executarea legii, actioneaza ca servicii publice īnfiintate pentru a realiza activitati cu caracter de prestatie, iar subiectele pasive au dreptul sa pretinda executarea prestatiilor respective; c) raporturile juridice de colaborare si participare a organelor administratiei publice la realizarea interesului specific al particularilor. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 47 34. Administratia publica īnseamna: a) totalitatea actiunilor de organizare a executarii si de executare īn concret a legii īn cele mai diverse domenii ale vietii sociale; b) totalitatea actiunilor de organizare a executarii si de executare īn concret a legii īn domenii ale vietii sociale a caror reglementare se realizeaza exclusiv prin hotarāre a Guvernului; c) totalitatea organelor si institutiilor administrative, structurate din punct de vedere al competentelor, functional si teritorial; a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 55 35. Sunt organe ale administratiei publice: a) Guvernul; b) ministerele; c) organe de specialitate subordonate Guvernului sau ministerelor. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 56 36. Notiunea de organ al administratiei publice: a) īn sens restrictiv, este sinonima cu notiunea de organ de conducere si cu aceea de autoritate publica; b) desemneaza, īn sens larg, personalul, mijloacele materiale si financiare si personalitatea juridica, ca structuri componente ale unei structuri administrative; c) nu desemneaza organele colegiale de conducere a ministerelor si nici colegiul ministerului, ca organ consultativ. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 56 37. Institutia publica: a) reprezinta o colectivitate umana constituita pe baza si pentru executarea legii, īnzestrata cu mijloace materiale si financiare, reprezentānd capitalul social al acesteia, precum si cu personalitate juridica si competenta, reprezentānd capacitatea sa de folosinta, necesare pentru a putea actiona īn vederea organizarii executarii efective a legii; b) este sinonima cu serviciul public legislativ, serviciul public judiciar sau serviciul public administrativ; c) are drept scop ca, prin aplicarea legii, sa se obtina satisfacerea cerintelor sociale de interes public. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 57 38. Institutiile publice: a) sunt identice, din punct de vedere al notiunii, cu organele administratiei publice; b) functioneaza nu numai īn cadrul administratiei publice, ci si īn cadrul puterii legislative si puterii judecatoresti; c) au resurse umane, care reprezinta elementul cel mai important, indiferent de natura juridica a activitatii pe care o desfasoara; d) reprezinta suma colectivului uman ce īl formeaza, care a fost constituit pe baza si īn executarea legii, īn scopul realizarii unor activitati publice sau de interes public, īn temeiul legii. a. A+B+C b. B+C+D c. A+C+D d. A+B+C+D ANS: B PTS: 1 REF: 57-58 39. Performantele organelor administratiei publice sunt īn directa legatura cu: a) calitatea oamenilor care formeaza personalul acestora; b) competenta si atributiile specifice care le sunt conferite de lege si de actul normativ subsecvent de organizare si functionare; c) capitalul social initial, constituit din resursele materiale si financiare puse la dispozitie de catre stat. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 58 40. Din personalul organelor administratiei publice pot face parte: a) demnitari sau īnalti functionari asimilati ai acestora; b) functionari cu functii publice de decizie si functionari cu funtii publice de executie; c) personal contractual. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 58-59 41. Sunt mijloacele materiale ale organelor administratiei publice: a) cladirile īn care acestea īsi au sediile; b) mijloacele auto; c) rechizitele, calculatoarele. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 59 42. Mijloacelor materiale ale organelor administratiei publice li se poate aplica, de la caz la caz: a) regimul juridic de drept public; b) regimul juridic de drept comun; c) regimul mixt de drept public-privat specific raporturilor juridice care iau nastere īntre administratie si cei administrati. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 59 43. Resursele financiare ale organelor administratiei publice pot proveni: a) din retinerea, potrivit legii, a unei cote procentuale din amenzile si confiscarile dispuse īn cadrul activitatii lor specifice; b) de la bugetul de stat, īn completarea fondurilor, constituite din taxe si impozite, destinate functionarii institutiei publice īn raport cu domeniul specific de activitate; c) din prestatiile realizate prin activitati cu caracter economic. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 61 44. Competenta organelor administratiei publice este: a) acel element definitoriu, aceea care le da dreptul de a actiona īn regim de autoritate suprema īn domeniul specific de activitate; b) acel element definitoriu, aceea care le da dreptul de a actiona īn regim de drept administrativ, pe baza si īn executarea legii; c) acel element definitoriu, aceea care le da dreptul de a actiona īn regim de drept public, raportat exclusiv la necesitatea satisfacerii depline a interesului public general. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 62 45. Potrivit competentei care le este acordata prin lege, organele administratiei publice, īn vederea īndeplinirii sarcinilor pentru care au fost īnfiintate sau care le-au fost repartizate, realizeaza: a) acte administrative; b) operatii administrative cu caracter normativ sau individual; c) operatii materiale. a. A b. A+B c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 62 46. Competenta organelor administratiei publice este: a) ansamblul atributiilor publice conferite acestora de lege pentru a actiona pe baza si īn executarea legii, efectuānd acte administrative, operatii administrative si/sau simple operatii materiale; b) ansamblul atributiilor publice conferite acestora de lege pentru a actiona pe baza si īn executarea legii, efectuānd operatii administrative cu caracter normativ sau individual, constānd īn acte administrative si/sau simple operatii materiale; c) ansamblul atributiilor publice si private conferite acestora de lege pentru a actiona pe baza si īn executarea legii. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 62 47. Atributia publica este definita ca fiind: a) operatiunea administrativa prin a carei īndeplinire se realizeaza competenta organului administratiei publice; b) īnvestirea legala cu anumite prerogative; c) dreptul de a lua o anumita decizie si de a actiona īntr-un anumit mod, dar si obligatia de a face aceste lucruri. a. A b. B c. B+C d. A+C ANS: B PTS: 1 REF: 62 48. Capacitatea de drept administrativ reprezinta: a) aptitudinea organelor administratiei publice de a actiona pe baza si īn executarea legii; b) competenta de a face acte administrative; c) dreptul pe care īl au organele administratiei publice de a participa la raporturile de drept administrativ. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 62 49. Sunt elemente constitutive ale personalitatii juridice a organelor administratiei publice: a) existenta unui colectiv cu o organizare de sine statatoare, ceea ce īnseamna o structura interna, organe de conducere, competenta acestora, modul de reorganizare, etc., care sa-i permita sa participe la raporturile juridice ca un tot unitar; b) un patrimoniu propriu, constānd īn capitalul social initial, deosebit de cel al altor persoane juridice, precum si de cel al persoanelor ce formeaza colectivul a carui expresie este persoana juridica; c) un anumit scop, īn acord cu interesele generale ale partidului de guvernamānt, īn raport cu care se defineste capacitatea sa juridica. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 63 50. Sunt persoane juridice: a) institutiile publice, care au un plan de cheltuieli propriu si dreptul sa dispuna de creditele bugetare acordate exclusiv īn vederea satisfacerii interesului general al comunitatii locale; b) organele centrale si locale ale administratiei, care au un plan de cheltuieli propriu si dreptul sa dispuna independent de creditele bugetare acordate; c) organele puterii de stat, care au un plan de cheltuieli propriu si dreptul sa dispuna independent de creditele bugetare acordate. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 63 51. Īn cazul organelor administratiei publice: a) lipsa calitatii de subiect de drept civil atrage, īn mod necesar, lipsa capacitatii juridice atāt īn dreptul constitutional cāt si īn dreptul administrativ; b) lipsa calitatii de subiect de drept civil atrage, īn mod necesar, lipsa capacitatii juridice īn dreptul administrativ, dar nu si īn dreptul constitutional; c) lipsa calitatii de subiect de drept civil nu echivaleaza cu lipsa unei capacitati juridice īn dreptul constitutional sau īn dreptul administrativ. a. A b. B c. C ANS: C PTS: 1 REF: 64 52. Poate sa aiba capacitate de drept administrativ: a) un organ al administratiei lipsit de un buget propriu; b) un organ al administratiei lipsit de dreptul de a dispune independent de alocatiile bugetare acordate; c) un organ al administratiei, chiar daca, din punct de vedere civil, nu are calitatea de persoana juridica. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 64 53. Poate intra īn raporturi juridice de drept civil: a) un organ al administratiei publice care nu are buget propriu si nici dreptul de a dispune autonom de alocatiile bugetare acordate; b) un organ al administratiei publice care are personalitate juridica; c) un organ al administratiei publice care are buget propriu sau, cel putin, dreptul de a dispune autonom de alocatiile bugetare acordate. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 64 54. Poate intra īn raporturi juridice de drept administrativ: a) un organ al administratiei publice care nu are buget propriu si nici dreptul de a dispune autonom de alocatiile bugetare acordate; b) un organ al administratiei publice care are buget propriu sau, cel putin, dreptul de a dispune autonom de alocatiile bugetare acordate; c) un organ al administratiei publice care are personalitate juridica. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 64 55. Organele administratiei de stat se īnfiinteaza prin: a) decizie a organului de conducere, numit de organul ierarhic superior; b) actul de dispozitie al organului competent al puterii sau administratiei; c) actul de dispozitie al puterii din care face parte, respectiv legislativa, executiva sau judecatoreasca. a. A b. B c. A+C d. B+C ANS: B PTS: 1 REF: 64 56. Organele si autoritatile administratiei publice care au capacitate juridica administrativa: a) au, īn mod necesar, si personalitate juridica civila; b) pot intra īn raporturi juridice īn functie de atributiile care formeaza competenta lor legala; c) pot sa participe īn proces īn legatura cu actele administrative pe care le-au emis ori erau obligate sa le emita si au refuzat īn mod nejustificat sa o faca. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 64 57. Este element component obligatoriu al organelor administratiei publice: a) capacitatea juridica de drept civil; b) personalitatea juridica; c) competenta. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 65 58. Structura organizatorica a unui organ al administratiei publice: a) reprezinta organigrama acestui organ; b) este formata din compartimentele acestui organ, care sunt grupuri compacte de persoane unite sub o comanda unica, alcatuite īn raport cu competentele acestora īn scopul realizarii eficiente a atributiilor stabilite; c) consta īn dispunerea relationala a compartimentelor care formeaza structura interna a acestui organ. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 67 59. Structura functionala a sistemului administratiei publice: a) reprezinta organizarea administratiei publice īntr-un sistem construit din organe formate īn raport cu domeniile si sectoarele de activitate īn care īsi desfasoara activitatea; b) exprima numarul de organe distincte carora li s-au īncredintat sarcinile administratiei publice; c) exprima repartizarea sarcinilor administratiei publice pe elementele componente ale acesteia si īn raport de subiectele de drept subordonate. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 68 60. Prin structura teritoriala a sistemului administratiei publice se īntelege: a) clasificarea organelor administratiei publice īn functie de unitatea administrativteritoriala īn raza careia īsi au sediul; b) temeiul de drept al īmpartirii organelor administratiei publice īn organe centrale, organe locale si autoritati autonome; c) organizarea sistemului administratiei publice īn raport cu teritoriul statului si al unitatilor administrativ-teritoriale. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 69 61. Prin sarcinile sistemului administratiei publice se īnteleg: a) īndatoririle ce revin sistemului administratiei publice īn realizarea scopurile fixate īn legi de catre puterea politica; b) īndatoririle ce revin sistemului administratiei publice īn realizarea programului de guvernare; c) ansamblul necesitatilor sociale, obiectiv determinate, evaluate politic si consacrate prin norme juridice, fundamentānd ratiunea de a fi a acestui sistem. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 74? 62. Sarcinile de conducere si organizare ale sistemului administratiei publice: a) deriva din functia puterii de stat de a reglementa activitatea membrilor societatii; b) presupun o serie īntreaga de sarcini de pregatire a actiunilor, de informare si documentare, de planificare, de decizie si de control; c) au ca specific realizarea actiunilor cu caracter dispozitiv prin care structurile sistemului administratiei publice organizeaza executarea si executarea īn concret a legii. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 76 63. Administratia publica īn acceptiunea de activitate: a) este formata din ansamblul actelor juridice si operatiunilor tehnico-materiale realizate de autoritatilor publice centrale si locale; b) prin activitatile pe care le realizeaza, are drept scop satisfacerea interesului general al colectivitatii, prin organizarea executarii si executarea īn concret a legii; c) este constituita din ansamblul activitatilor executive cu caracter de dispozitie si activitatilor executive cu caracter de prestatie. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 78 64. Prin serviciu public, se īntelege: a) o structura organizatorica; b) un organism social; c) activitatea cu caracter de prestatie pe care o realizeaza respectivul organism. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 78 65. Serviciul public este definit ca fiind: a) acea organizatie de stat sau a colectivitatii locale, īnfiintata de autoritatile competente, cu scopul de a asigura satisfacerea unor cerinte ale membrilor societatii, exclusiv īn regim de drept administrativ, īn procesul de executare īn concret a legii; b) acea organizatie de stat sau a colectivitatii locale, īnfiintata de autoritatile competente, cu scopul de a asigura satisfacerea unor cerinte ale membrilor societatii, īn regim de drept administrativ sau civil, īn procesul de executare a legii; c) acel organ al administratiei publice, īnfiintat cu scopul de a asigura satisfacerea unor cerinte ale membrilor societatii, īn regim de drept administrativ sau civil, īn procesul de executare īn concret a legii. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 79 66. Constitutia Romāniei face referire la urmatoarele servicii publice: a) serviciile publice de interes judetean; b) serviciile publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte organe centrale, īn unitatile administrativ-teritoriale; c) serviciile publice locale. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 78-71 67. Serviciul public poate fi prestat: a) īn mod direct, de o autoritate a administratiei publice; b) prin intermediul unei structuri fara personalitate juridica organizata de o autoritate a administratiei publice; c) prin intermediul unor persoane juridice autorizate de autoritatile administratiei publice. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 80 68. Sunt servicii publice realizate direct sau indirect de catre organele administratiei publice: a) serviciul public de legiferare si serviciul public judiciar; b) serviciul public de furnizare a energiei electrice si serviciul public de furnizare a energiei termice; c) serviciul public de gospodarire comunala. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 80 69. Pentru a ne afla īn prezenta unor servicii publice sunt necesare urmatoarele conditii: a) satisfacerea cerintelor membrilor societatii, īnfiintarea lor sa se faca prin acte de autoritate, activitatea lor sa se desfasoare īn realizarea autoritatii de stat, personalul lor sa aiba calitatea de functionari publici, sa aiba personalitate juridica; b) satisfacerea cerintelor comunitatii careia i se adreseaza, īnfiintarea lor sa se faca prin acte de autoritate, activitatea lor sa se desfasoare īn realizarea autoritatii de stat, personalul lor sa aiba calitatea de functionari publici, sa aiba personalitate juridica; c) satisfacerea cerintelor membrilor societatii, īnfiintarea lor sa se faca prin acte de autoritate, activitatea lor sa se desfasoare īn realizarea autoritatii de stat, personalul lor sa aiba calitatea de functionari publici, sa aiba personalitate juridica sau cel putin structura organizatorica proprie. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 80+63 70. Mijloacele materiale ale serviciilor publice sunt asigurate, de regula, dupa cum urmeaza: a) din sume alocate īn cadrul programelor de dezvoltare regionala; b) din taxe si impozite destinate organizarii si functionarii serviciului public respectiv; c) preponderent din alocatii bugetare, precum si din venituri extrabugetare. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 80 71. Īnfiintarea serviciilor publice este determinata: a) de cresterea si diversificarea necesitatilor generale ale colectivitatii si de obligatia statului de a le satisface īn conditii cāt mai bune; b) de cresterea continua a rolului statului īn viata societatii; c) de tendinta generala de multiplicare, justificata de necesitatea cresterii permanente a numarului locurilor de munca, ca politica a statului de combatere a fenomenului de somaj si de promovare a tineretului. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 81 72. Servicii publice pot fi īnfiintate: a) prin lege; b) prin hotarāre a Guvernului; c) prin ordin al ministrului; d) prin hotarāre a consiliului judetean sau prin hotarāre a consiliului local. a. A+B+C b. B+C+D c. A+B+D d. A+B+C+D ANS: D PTS: 1 REF: 81 73. Sunt categorii de servicii publice: a) organele administratiei publice; b) institutiile publice; c) regiile autonome, societatile si companiile nationale de interes public. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 82 74. Serviciile publice care functioneaza sub forma de organe ale administratiei publice: a) se īnfiinteaza, se reorganizeaza si se desfiinteaza prin lege sau pe baza legii numai de catre Parlament sau Guvern; b) au asigurate mijloacele materiale si financiare necesare functionarii lor preponderent din bugetul de stat si, respectiv, din bugetele locale; c) īsi desfasoara activitatea numai īn mod gratuit si din oficiu; d) adopta sau emit acte administrative pentru realizarea activitatii pentru care au fost īnfiintate. a. A+B b. B+C c. B+D d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 82 75. Serviciile publice care functioneaza sub forma de institutii publice: a) se īnfiinteaza, se reorganizeaza si se desfiinteaza prin lege sau potrivit legii numai de catre ministere si de catre consiliile judetene si locale; b) sunt īnfiintate pentru satisfacerea unor interese generale de specialitate ale membrilor societatii; c) au asigurate mijloacele materiale si financiare de la bugetul de stat si din venituri proprii obtinute din activitatea pe care o desfasoara; d) īsi desfasoara activitatea fie gratuit, fie cu plata si, de regula, la cererea celor interesati. a. A+B+D b. A+B+C c. A+C+D d. B+C+D ANS: D PTS: 1 REF: 83 76. Serviciile publice care functioneaza sub forma de regii autonome, societati si companii nationale de interes public: a) se īnfiinteaza, se reorganizeaza si se desfiinteaza numai prin hotarāre a Guvernului; b) au mijloacele materiale si financiare asigurate din venituri proprii, precum si din subventii bugetare; c) īsi desfasoara activitatea la cerere si contra cost. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 83 77. Sunt criterii de organizare a sistemului organelor administratiei publice: a) criteriul teritorial; b) criteriul sursei mijloacelor materiale si resurselor financiare; c) criteriul functional. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 85 78. Potrivit criteriului teritorial, organele administratiei publice se īmpart īn: a) Parlament, Guvern, ministere, institutii publice si servicii publice; b) organe centrale si organe locale; c) Parlament, Guvern, ministere si autoritati ale administratie publice. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 86 79. Atributiile generale ale Presedintelui Romāniei privesc: a) legiferarea; b) domeniul politicii externe; c) conducerea serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor īn teritoriu. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 89 80. Atributiile Presedintelui Romāniei ca sef al Executivului privesc: a) desemnarea candidatilor pentru functiile de ministru; b) desemnarea membrilor Guvernului pe baza votului de īncredere acordat de Parlament; c) revocarea si numirea unor membri ai Guvernului, īn caz de remaniere. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 90 81. Atributiile Presedintelui Romāniei ca sef al Executivului privesc: a) consultarea Guvernului cu privire la probleme urgente si de importanta deosebita; b) declararea mobilizarii partiale sau totale, cu aprobarea prealabila sau, īn cazuri exceptionale, ulterioara a Parlamentului; c) īnfiintarea, desfiintarea sau schimbarea rangului misiunilor diplomatice. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 91 82. Presedintele Romāniei emite: a) acte politice si actele juridice; b) decrete; c) acte cu caracter normativ si acte cu caracter individual. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 92 83. Pot fi atacate īn contencios administrativ decretele emise de Presedintele Romāniei care privesc: a) desemnarea candidatului pentru functia de prim-ministru; b) numirea Guvernului sau a unor membri ai Guvernului īn caz de remaniere; c) aplicarea regimului starii de razboi, al starii de asediu sau al starii de urgenta, īn cazul īn care au fost emise cu exces de putere. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 93 84. Guvernul este: a) o institutie politica; b) o institutie administrativa; c) o institutie politica a puterii executive. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 96-97 85. Guvernul īndeplineste: a) sarcini nationale; b) sarcini de interes local, īn unitatile administrativ-teritoriale, cu acordul autoritatilor administratiei publice locale; c) sarcini de conducere si organizare. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 98 86. Sunt categorii de atributii ale Guvernului: a) atributiile privind conducerea generala a administratiei publice locale; b) atributiile privind conducerea generala a administratiei ministeriale subordonata direct sau indirect; c) realizarea politicii interne si externe a tarii. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 99 87. Sunt atributii ale Guvernului: a) īnfiintarea, cu avizul Curtii de Constitutionale, a unor organe de specialitate, īn subordinea sa directa, necesare realizarii sarcinilor sale; b) exercita un control de tutela asupra autoritatilor administratiei publice locale, prin prefecti; c) colaboreaza cu organelor administratiei publice centrale autonome. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 100 88. Limita maxima a mandatului Guvernului este data de: a) durata mandatului Parlamentului; b) adoptarea unei motiuni de cenzura; c) organizarea alegerilor generale pentru Camera Deputatilor si Senat. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 103 89. Guvernul īsi exercita mandatul pāna la data: a) validarii mandatelor deputatilor si senatorilor de fiecare camera īn parte, moment īn care se considera ca Parlamentul poate functiona din punct de vedere constitutional si regulamentar; b) constatarii rezultatelor alegerilor pentru Camera Deputatilor si Senat; c) validarii alegerilor parlamentare generale. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 103 90. Guvernul este alcatuit din: a) primul-ministru, ministri si alti membri stabiliti prin lege organica; b) primul-ministru, ministri, secretari de stat si alti membri stabiliti prin lege organica; c) primul-ministru si ministri. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 103 91. Functia de membru al Guvernului este incompatibila: a) exercitarea functiei de deputat sau senator; b) exercitarea unei functii de reprezentare profesionala salarizata īn cadrul organizatiilor cu scop comercial; c) exercitarea unei functii publice īn serviciul unei organizatii straine prevazute īn acordurile si conventiile la care Romānia este parte. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 106 92. Mandatului de membru al Guvernului īnceteaza: a) īn urma demisiei; b) īn urma pierderii drepturilor electorale; c) īn urma unei motiuni simple care a vizat activitatea acestuia, iar Parlamentul si-a exprimat pozitia īn sensul retragerii īncrederii acordate cu ocazia votului de īnvestitura. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 108 93. Actele Guvernului se adopta: a) prin consensul membrilor prezenti ai Guvernului; b) cu majoritate calificata, īn cazul participarii la sedinta a Presedintelui Romāniei; c) cu votul a 2/C. din numarul membrilor Guvernului, īn cazul actelor care privesc ordinea publica si siguranta nationala. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 112 94. Cvorumul necesar pentru sedintele Guvernului este reprezentat de: a) majoritatea calificata a membrilor; b) majoritatea membrilor; c) toti membrii Guvernului. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 110 95. Guvernul poate adopta: a) acte politice; b) acte juridice; c) hotarāri si ordonante, simple sau de urgenta a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 112 96. Pe baza si īn executarea legii Guvernul adopta: a) acte normative de reglementare a relatiilor sociale din diverse domenii de activitate; b) acte administrative cu caracter normativ; c) acte administrative cu caracter individual. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 112 97. Proiectele de hotarāri si de ordonante supuse adoptarii Guvernului pot fi initiate de: a) ministere; b) prefecturi; c) consiliile judetene si consiliile locale, īn nume propriu. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 114 98. Organele de specialitate ale administratiei publice centrale se caracterizeaza prin: a) competenta materiala specializata; b) personalitate juridica; c) capacitatea juridica de drept administrativ; d) competenta teritoriala nationala. a. A b. B c. C d. D e. A+B+C+D ANS: E PTS: 1 REF: 133 99. Īn structura organizatorica a ministerelor fac parte: a) compartimentele de specialitate; b) compartimentele functionale; c) compartimentele auxiliare. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 100. Īn structura organizatorica a ministerelor fac parte: a) compartimentele de specialitate; b) compartimentele functionale; c) compartimentele auxiliare. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 1 101. Autoritatile administrative autonome se pot īnfiinta: a) prin hotarāre a Guvernului; b) prin hotarāre a consiliului local sau judetean īn raport cu interesul public, local sau judetean, caruia sunt chemate sa īi raspunda; c) prin lege organica. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 184 102. Institutiile autonome ale administratiei publice centrale īsi desfasoara activitatea: a) īn coordonarea Guvernului, b) sub controlul Camerelor Parlamentului; c) īn afara unui control constitutional reglementat īn mod expres, cum este cazul Consiliului Superior al magistraturii. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 185 103. Actele administrative adoptate sau emise de institutiile administrative autonome: a) sunt sustrase controlului Guvernului; b) pot fi sustrase, uneori, oricarei forme de control; c) pot fi anulate de autoritatea care a emis actul de īnfiintare a institutiei administrative autonome. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 125 104. Sunt autoritati administrative autonome: a) Avocatul Poporului; b) Curtea Constitutionala; c) Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 186 105. Institutia prefectului este: a) un organ al administratiei publice locale; b) un organ unipersonal al administratiei ministeriale, avānd competenta teritoriala limitata la unitatea administrativ-teritoriala īn care īsi desfasoara activitatea; c) o institutie administrativa autonoma, avānd competenta teritoriala limitata la unitatea administrativ-teritoriala īn care īsi desfasoara activitatea. a. A b. B c. C ANS: B PTS: 1 REF: 224 106. Prefectul este numit: a) de Guvern; b) la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor; c) cu consultarea partidelor politice, care formeaza coalitia de guvernare. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 225 107. Institutia prefectului īsi desfasoara activitatea: a) potrivit principiului subordonarii ierarhice fata de Guvern si Ministerul Administratiei si Internelor; b) potrivit principiului autonomiei locale, īn raport cu autoritatile administratiei publice locale; c) potrivit principiului legalitatii. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 225 108. Prefectul si subprefectul fac parte din categoria: a) īnaltilor functionari publici; b) persoanelor care ocupa functii de demnitate publica; c) personalului autoritatilor administratiei publice locale. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 227 109. Pentru a ocupa functia de prefect, o persoana trebuie sa īndeplineasca cel putin urmatoarele conditii: a) sa aiba vārsta de cel putin 30 de ani; b) sa aiba o vechime īn specialitatea absolvita de E. ani; c) sa fi absolvit programe de formare si perfectionare īn administratia publica, organizate, dupa caz, de Institutul National de Administratie sau de alte institutii specializate, din tara sau din strainatate, ori sa fi dobāndit titlul stiintific de doctor īn stiinte juridice sau administrative sau sa fi exercitat cel putin un mandat complet de parlamentar. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 227 110. Sunt atributii ale prefectului: a) verificarea legalitatii actelor administrative de gestiune si a celorlalte acte adoptate sau emise de autoritatile administratiei publice locale si judetene; b) stabilirea, cu avizul autoritatilor administratiei publice locale si judetene, a prioritatilor de dezvoltare teritoriala; c) actionarea pentru asigurarea climatului de pace sociala. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 229 111. Sunt atributii ale prefectului: a) acordarea unei atentii constante prevenirii tensiunilor sociale; b) dispunerea masurilor corespunzatoare pentru prevenirea infractiunilor si apararea drepturilor si a sigurantei cetatenilor, prin organele legal abilitate; c) asigurarea realizarii planului de masuri pentru integrare europeana si intensificarea relatiilor externe. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 229 112. Pentru īndeplinirea atributiilor ce īi revin, prefectul emite: a) decizii; b) instructiuni; c) ordine. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 230 113. Actele cu caracter normativ emise de prefect: a) se publica potrivit legii; b) devin executorii numai dupa ce au fost aduse la cunostinta publica; c) pot fi anulate de Guvern la cererea Ministerului Administratiei si Internelor; d) se comunica, de īndata, Ministerului Administratiei si Internelor. a. A+B b. B+C c. C+D d. A+B+C+D ANS: D PTS: 1 REF: 230 114. Īn realizarea atributiilor ce īi revin, prefectul poate: a) emite acte cu caracter normativ sau individual; b) īncheia contracte de munca pentru personalul contractual, care nu are calitatea de functionar public; c) īncheia acte civile sau/si comerciale, necesare bunei functionari a aparatului prefecturii. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 230+231 115. Sunt principii ale administratiei publice locale: a) principiul descentralizarii serviciilor publice apartinānd administratiei ministeriale; b) principiul deconcentrarii serviciilor publice de interes local; c) principiul autonomiei locale; d) principiul legalitatii. a. A+B b. B+C c. C+D d. A+B+C+D ANS: D PTS: 1 REF: 232+233 116. Sunt principii ale administratiei publice locale: a) principiul eligibilitatii autoritatilor administratiei publice locale; b) principiul legalitatii; c) principiul consultarii cetatenilor īn solutionarea problemelor locale de interes deosebit; d) principiile cooperarii si solidaritatii. a. A+B b. B+C c. C+D d. A+B+C+D ANS: D PTS: 1 REF: 233 117. Consiliile locale si judetene sunt: a) autoritati reprezentative ale administratiei publice locale; b) autoritati deconcentrate cu caracter eligibil, colegial si deliberativ; c) autoritati cu competenta speciala īn limitele unitatii administrativ-teritoriale. a. A b. B+C c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: ?? 118. Consiliile locale si primarii sunt: a) autoritati administrative autonome; b) autoritati īntre care se stabilesc si raporturi de subordonare; c) autoritati īntre care se stabilesc raporturi de colaborare si participare. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 243 119. Consiliul judetean este: a) autoritate a administratiei publice care asigura conducerea activitatii consiliilor locale comunale si orasenesti, īn vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean; b) autoritate a administratiei publice cu competenta generala īn limitele unitatii administrativ-teritoriale; c) autoritate deconcentrata a administratiei publice locale. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 244 120. Sunt trasaturi caracteristice ale consiliului local si judetean: a) faptul ca sunt organe cu competenta generala; b) faptul ca sunt organe colegiale; c) faptul ca sunt organe deliberative. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 244 121. Consiliile locale si consiliile judetene se aleg: a) prin vot universal, egal, indirect, secret si liber exprimat; b) pe baza scrutinului pe lista; c) potrivit principiului reprezentarii proportionale. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 245 122. Mandatul de consilier īn consiliul local sau judetean poate īnceta īnainte de termen: a) prin revocare; b) prin pierderea drepturilor electorale; c) pentru lipsa nemotivata la mai mult de E. sedinte ordinare consecutive ale consiliului. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 246 123. Sunt atributii ale consiliului local: a) stabilirea impozitelor si taxelor locale, precum si a taxelor speciale, cu avizul prefectului; b) adoptarea hotarārilor privind concesionarea serviciilor publice de interes local; c) īnfiintarea de institutii publice si societati comerciale de interes local. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 247 124. Sunt atributii ale consiliului local: a) adoptarea hotarārilor privind īnfiintarea si reorganizarea regiilor autonome de interes local; b) exercitarea, īn numele unitatii administrativ-teritoriale, a tuturor drepturilor actionarului la societatile comerciale pe care le-a īnfiintat; c) numirea si eliberarea din functie, īn conditiile legii, a membrilor consiliilor de administratie ale regiilor autonome care īsi desfasoara activitatea īn unitatea administrativ-teritoriala. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 248 125. Sunt atributii ale consiliului local: a) analizarea activitatii gardienilor publici, politiei, jandarmeriei, pompierilor si a formatiunilor de protectie civila; b) aprobarea, īn limitele competentelor sale, a documentatiilor tehnicoeconomice pentru lucrarile de investitii de interes national realizate īn raza unitatii administrativ-teritoriale; c) adoptarea de hotarāri privind acordarea, īn localitatile cu medici sau cu personal sanitar īn numar insuficient, de stimulente īn natura si īn bani, precum si de alte facilitati, care pot fi acordate si personalului didactic. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 248 126. Sunt atributii ale consiliului local: a) īnfiintarea si organizarea de tārguri, piete, oboare, locuri si parcurI de distractie, baze sportive si asigurarea bunei functionari a acestora; b) adoptarea de hotarāri privind obligarea persoanelor juridice romāne sau straine, a organizatiilor neguvernamentale ori a altor parteneri sociali de a se asocia īn vederea finantarii si realizarii īn comun a unor actiuni, lucrari, servicii sau proiecte de interes public local; c) asigurarea libertatii comertului si īncurajarea liberei initiative, īn conditiile legii. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 250 127. Consiliul local īsi desfasoara activitatea īn cadrul: a) unor sedinte ordinare, lunar, la convocarea primarului; b) unor sedinte extraordinare, la cererea primarului; c) unor sedinte extraordinare, la cererea a cel putin jumatate din numarul consilierilor. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 250 128. Sedintele consiliului local: a) sunt legal constituite daca este prezenta majoritatea calificata a consilierilor īn functie, prezenta acestora la sedinta fiind obligatorie; b) sunt, de regula, publice; c) sunt conduse de cel mai vārstnic dintre consilieri. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 250 129. Hotarārile consiliului local: a) se adopta cu votul majoritatii membrilor consiliului; b) prin care se stabilesc taxe si impozite locale se adopta cu votul majoritatii consilierilor īn functie; c) trebuie sa fie semnate de presedintele de sedinta si contrasemnate pentru legalitate de primarul localitatii. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 251 130. Hotarārile adoptate de consiliul local: a) pot avea caracter normativ; b) pot avea caracter individual; c) sunt acte juridice administrative care pot fi atacate pentru nelegalitate īn fata instantelor de contencios administrativ, potrivit prevederilor Legii nr.554/2004. a. A+B b. B+C c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 251 131. Consiliul local poate fi dizolvat īn situatia īn care: a) C. hotarāri, adoptate īntr-un interval de cel mult 9 luni, au fost anulate īn mod irevocabil de instanta de contencios administrativ; b) nu se īntruneste timp de C. luni īn cursul unui an; c) nu a adoptat nici o hotarāre īn C. sedinte ordinare consecutive. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 252 132. Sunt atributii ale consiliului judetean: a) coordonarea activitatii consiliilor locale ale comunelor si oraselor īn vederea realizarii serviciilor publice de interes judetean; b) adoptarea de hotarāri privind repartizarea pe comune, orase si municipii a cotei din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat sau din alte surse; c) adoptarea de hotarāri privind concesionarea a serviciilor publice de interes judetean. a. A+B b. B+C c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 253 133. Sunt atributii ale consiliului judetean: a) stabilirea, cu avizul autoritatilor administratiei publice locale comunale si orasenesti, a proiectele de dezvoltare urbanistica generala a unitatilor administrativteritoriale componente; b) adoptarea de hotarāri privind avizarea īnfiintarii de societatile comerciale īn raza teritoriala a unitatii administrativ-teritoriale; c) adoptarea de hotarāri privind privatizarea societati comerciale pe care le-a īnfiintat si la care exercita toate drepturile aferente actiunilor detinute. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 254 134. Sunt atributii ale consiliului judetean: a) asigurarea de sprijin financiar pentru actiuni culturale sau desfasurate de cultele religioase, precum si pentru activitati educativ-stiintifice si sportive; b) adoptarea de hotarāri privind cooperarea cu autoritati ale administratiei publice locale din strainatate īn vederea promovarii unor interese comune; c) adoptarea de hotarāri privind asocierea cu persoane juridice straine īn vederea finantarii si realizarii īn comun a unor lucrari de interes public judetean. a. A+B b. B+C c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 254 135. Consiliul judetean īsi desfasoara activitatea: a) īn sedinte ordinare lunare, la convocarea presedintelui; b) īn sedinte ordinare o data la doua luni, la convocarea secretarului general al judetului; c) īn sedinte ordinare o data la doua luni, la convocarea presedintelui sau a vicepresedintelui, desemnat de presedinte prin dispozitie, atunci cānd acesta se afla īn imposibilitate temporara de a-si īndeplini atributiile. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 255 136. Consiliul judetean se dizolva de drept īn una din urmatoarele situatii: a) nu se īntruneste timp de C. luni consecutive; b) nu a adoptat, īn B. sedinte ordinare, nici o hotarāre; c) numarul consilierilor se reduce sub doua treimi si nu se poate completa prin supleanti. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 256 137. Calitatea de primar sau viceprimar este incompatibila cu urmatoarele functii: a) functia de consilier local; b) functia de cadru didactic; c) orice functie īn cadrul unei asociatii neguvernamentale. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 259 138. Calitatea de presedinte sau de vicepresedinte al consiliului judetean este incompatibila cu urmatoarele functii: a) functia membru al consiliului de administratie la societatile comerciale; b) functia membru al consiliului de administratie la regiile autonome de interes local; c) calitatea de comerciant persoana fizica. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 260 139. Calitatea de primar sau viceprimar este incompatibila cu urmatoarele functii a) functia de reprezentant al unitatii administrativ-teritoriale īn adunarile generale ale societatilor comerciale de interes local; b) functia de membru al adunarii generale a actionarilor sau asociatilor la o societate comerciala; c) functia de reprezentant al statului īn adunarea generala a unei societati comerciale de interes national. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 260 140. Mandatul primarului īnceteaza īnainte de termen: a) īn situatia īn care īsi schimba domiciliul īntr-o alta unitate administrativteritoriala, dar īn acelasi judet; b) ca urmare a rezultatului unui referendum organizat anume īn acest scop, la cererea a cel putin 25% dintre locuitorii cu drept de vot din fiecare localitate componenta a comunei sau orasului; c) īn situatia īn care este revocat din functie de ministrul administratiei si internelor. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 262 141. Sunt atributii ale primarului: a) asigurarea respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetatenilor īn unitatea administrativ-teritoriala; b) acordarea de sprijin pentru aplicarea ordinelor si instructiunilor cu caracter normativ ale ministrilor si ale celorlalti conducatori ai autoritatilor administratiei publice centrale; c) asigurarea aducerii la īndeplinire a hotarārilor consiliului local. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 263 142. Sunt atributii ale primarului: a) aprobarea bugetului local si contul de īncheiere a exercitiului bugetar; b) exercitarea functiei de ordonator secundar de credite, pe baza si īn executarea bugetului aprobat de consiliul judetean; c) īndrumarea si supravegherea activitatii gardienilor publici, conform angajamentelor contractuale. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 264 143. Sunt atributii ale primarului: a) luarea de masuri pentru prevenirea si combaterea pericolelor provocate de animale, īn conditiile legii b) controleaza igiena si salubritatea localurilor publice si produselor alimentare puse īn vānzare pentru populatie, cu sprijinul serviciilor de specialitate c) emite avizele, acordurile si autorizatiile date īn competenta sa prin lege. a. A+B b. B+C c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 265 144. Īn exercitarea atributiilor conferite de lege, primarul emite: a) dispozitii cu caracter normativ sau individual; b) ordine si instructiuni; c) decizii. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 266 145. Actele emise de primar se contrasemneaza de catre: a) presedintele de sedinta al consiliului local; b) secretarul comunei sau orasului; c) secretarul consiliului local. a. A b. B c. C ANS: B PTS: 1 REF: 266 146. Secretarul comunei, orasului sau municipiului este numit īn functie prin: a) dispozitie a primarului; b) hotarāre a consiliului local; c) ordin al prefectului. a. A b. B c. C ANS: C PTS: 1 REF: 267 147. Secretarul comunei, orasului sau municipiului este numit īn functie īn urma concursului sau examenului organizat de: a) primar; b) prefect; c) consiliul local. a. A b. B c. C ANS: A PTS: 1 REF: 267 148. Eliberarea din functie sau sanctionarea disciplinara a secretarului comunei, orasului sau municipiului se poate face: a) prin ordin al prefectului, la propunerea a cel putin doua treimi din numarul consilierilor; b) prin dispozitie a primarului, īn urma initiativei unei treimi din numarul consilierilor c) prin hotarāre a consiliului local, la propunerea primarului. a. A b. B c. C ANS: A PTS: 1 REF: 267 149. Secretarul comunei, orasului sau municipiului are ca atributii principale: a) avizarea proiectelor de hotarāri ale consiliului local; b) asumarea raspunderii pentru legalitatea hotarārilor consiliului local; c) contrasemnarea hotarārilor consiliului local pe care le considera legale. a. A+C b. B+C c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 267 150. Secretarul comunei, orasului sau municipiului are ca atributii principale: a) legalizarea semnaturii primarului de pe hotarārile consiliului local; b) avizarea dispozitiilor primarului pentru legalitate; c) pregatirea lucrarile consiliului local supuse dezbaterii consiliului judetean. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 267 151. Primaria este: a) o structura functionala cu activitate permanenta, formata din primar, viceprimar, respectiv viceprimari, secretarul localitatii si aparatul propriu de specialitate al consiliului local; b) o structura functionala, fara personalitate juridica si fara competenta proprie; c) o structura functionala care nu emite si nu adopta acte juridice administrative, ci savārseste doar operatiuni administrative si acte materiale. a. A+B b. B+C c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 268 152. Definitia functiei publice: a) este data de din Legea nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata; b) este aceea, potrivit careia functia publica reprezinta ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite īn temeiul legii, īn scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia centrala si locala; c) īn sens larg, se refera la functia publica exercitata īn cadrul oricarui organ al statului; d) īn sens restrāns, se refera īn mod exclusiv la functia publica administrativa. a. A+B+D b. A+B+C+D c. A+C+D d. B+C+D ANS: B PTS: 1 REF: 271 153. Sunt trasaturi caracteristice ale functiei publice urmatoarele: a) este o situatie juridica reglementata legal, īn sensul ca drepturile si obligatiile care formeaza continutul acesteia sunt prestabilite prin norme juridice si prin actele de numire īn functie emise de catre organele administratiei publice. b) reprezinta un ansamblu complex de drepturi si obligatii conferite titularului ei, care capata un adevarat statut propriu si participa la realizarea competentei īntregului sistem al administratiei publice; c) are caracter continuu īn sensul ca existenta drepturilor si obligatiilor care formeaza continutul sau dureaza atāta timp cāt dureaza competenta organului administratiei publice pe care functionarul public o realizeaza, fara intermitente. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 272 154. Functia publica se caracterizeaza prin urmatoarele trasaturi: a) apartine numai functionarului public, īnvestit cu realizarea competentei ce revine organului administratiei publice din care face parte; b) exercitarea drepturilor si īndeplinirea obligatiilor care formeaza continutul sau reprezinta o facultate la aprecierea titularului functiei; c) drepturile si obligatiile care formeaza continutul functiei publice sunt exercitate īn regim de putere publica. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 272 155. Sunt principii ale exercitarii functiei publice: a) principiul transparentei, potrivit caruia exercitarea functiei publice implica furnizarea catre structurile de informare a opiniei publice a tuturor informatiilor legate de exercitarea functiei; b) principiul eficientei si eficacitatii, potrivit caruia functia publica trebuie exercitata cu respectarea limitelor bugetului alocat organului respectiv si, totodata, cu urmarirea celui mai bun rezultat social pentru cetatean si/sau colectivitate; c) principiul impartialitatii, īn sensul ca functia publica va trebui sa fie exercitata fata de subiectii tuturor raporturile juridice de drept administrativ ce intra sub incidenta reglementarii aplicabile. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 273 156. Sunt principii ale exercitarii functiei publice: a) principiul legalitatii, potrivit caruia sarcinile ce revin functionarului public sunt prevazute de lege; b) principiul obiectivitatii, potrivit caruia exercitarea functiei publice trebuie facuta cu respectarea adevarului si a prevederilor legale aplicabile īn cauza aflata spre solutionare; c) principiul orientarii catre cetatean, īn sensul ca exercitarea functiei publice trebuie sa aiba ca scop satisfacerea drepturilor legale si intereselor legitime ale membrilor colectivitatii. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 273 157. Functiile publice pot fi clasificate dupa criteriul: a) gradului de disciplina; b) nivelul studiilor cerute; c) gradul de acces. a. A+B b. B+C c. B d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 274 158. Īn raport cu nivelul studiilor necesare ocuparii lor, functiile publice se īmpart īn trei clase: a) clasa I, care cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de lunga durata, absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta; b) clasa a II-a, care cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii liceale, absolvite cu diploma de licenta; c) clasa a III-a, care cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii medii, absolvite cu diploma. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 275 159. Dupa nivelul atributiilor titularului, functiile publice se īmpart īn trei categorii: a) functii publice corespunzatoare categoriei īnaltilor functionari publici; b) functii publice corespunzatoare categoriei functionarilor publici de conducere; c) functii publice corespunzatoare categoriei functionarilor publici cu competenta specifica. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 275 160. Functiile publice de executie sunt structurate: a) pe D. grade profesionale: superior, principal, asistent si debutant; b) pe C. grade profesionale: superior, principal si debutant; c) pe C. grade profesionale: superior, principal si asistent. a. A b. B c. C ANS: A PTS: 1 161. Prevederile Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici se aplica: a) functionarilor publici din administratia publica; b) functionarilor publici din cabinetul demnitarului; c) cadrelor didactice. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 276 162. Prevederile Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici nu se aplica: a) functionarilor publici din structurile de specialitate ale Parlamentului; b) functionarilor publici din structurile de specialitate ale Administratiei Prezidentiale; c) functionarilor publici din structurile de specialitate ale Consiliului Legislativ. a. A+B b. B+C c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 276 163. Prevederile Legii nr.188/1999 privind Statutul functionarilor publici nu se aplica: a) functionarilor publici din aparatul de lucru al Guvernului; b) functionarilor publici din autoritatea vamala; c) functionarilor publici din politie. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 277 164. Functia publica: a) se exercita numai īn baza unei īnvestiri legale si īn limitele atributiilor conferite; b) este o situatie juridica obiectiva si impersonala, reglementata de lege, ce exista independent de titularul sau, care se poate schimba īn conditiile legii; c) nu se poate manifesta īn afara unui titular care sa fi fost īnvestit legal cu realizarea ei, cu exceptia functiei publice exercitate prin delegare. a. A+B b. A+C c. B+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 278 165. Pot beneficia de statute speciale proprii functionarii care īsi desfasoara activitatea īn cadrul urmatoarelor structuri: a) aparatul de lucru al Guvernului; b) structurile de specialitate ale Parlamentului Romāniei; c) structurile de specialitate ale Consiliului Legislativ. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 279 166. Categoria īnaltilor functionari publici cuprinde persoanele care sunt numite īn una dintre urmatoarele functii: a) consilier de stat; b) secretar de stat; c) secretar general al prefecturii, al judetului si, respectiv, al municipiului Bucuresti. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 279 167. Categoria functionarilor publici de conducere cuprinde persoanele numite īn una dintre urmatoarele functii publice: a) secretar general al ministerului; b) primar al municipiului, al sectorului municipiului Bucuresti, al orasului si al comunei; c) sef de serviciu si sef de birou. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 281 168. Sunt conditii cerute de lege unei persoane pentru ocuparea unei functii publice: a) sa aiba vārsta de minim 2A. de ani īmpliniti; b) sa aiba exclusiv cetatenia romāna; c) sa cunoasca limba romāna, scris si vorbit. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 281 169. Sunt conditii cerute de lege unei persoane pentru ocuparea unei functii publice: a) sa īndeplineasca conditiile de studii prevazute de lege pentru functia publica; b) sa nu fi fost condamnata pentru savārsirea unei infractiuni care īmpiedica īnfaptuirea justitiei; c) sa nu fi desfasurat activitate de politie politica. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 282 170. Calitatea de functionar public este incompatibila cu: a) exercitarea unei functii neremunerate īn cadrul autoritatilor sau institutiilor publice; b) exercitarea unei functii īn cadrul cabinetului demnitarului; c) exercitarea oricarei activitati īn calitate de persoana fizica autorizata. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 282 171. Calitatea de functionar public este incompatibila cu: a) calitate de membru al unui grup de interes economic; b) calitatea de reprezentant al institutiei publice īn cadrul unor organisme sau organe colective de conducere constituite īn temeiul actelor normative īn vigoare; c) calitatea de mandatar al unei persoane īn ceea ce priveste efectuarea unor acte īn legatura cu functia publica pe care o exercita. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 282 172. Functionarul public este īn conflict de interese daca se afla īn una dintre urmatoarele situatii: a) este chemat sa rezolve cereri, sa ia decizii sau sa participe la luarea deciziilor cu privire la persoane fizice si juridice cu care are relatii cu caracter nepatrimonial; b) participa īn cadrul aceleiasi comisii, constituite conform legii, cu functionari publici care au calitatea de sot sau ruda de gradul IV; c) interesele sale patrimoniale, ale sotului sau rudelor sale de gradul I pot influenta deciziile pe care trebuie sa le ia īn exercitarea functiei publice. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 283 173. Sunt principii ale organizarii si dezvoltarii carierei īn functia publica: a) principiul competitiei; b) principiul egalitatii de sanse; c) principiul motivarii. a. A+B b. B+C c. C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 283 174. Sunt drepturi ale functionarilor publice prevazute de lege: a) dreptul la opinie, īn virtutea caruia este interzisa orice discriminare pe criterii de apartenenta sindicala, convingeri religioase, etnice, de sex, orientare sexuala, stare materiala, origine sociala sau de orice alta asemenea natura, cu exceptia celor de natura politica; b) dreptul functionarului public de a fi informat cu privire la deciziile care se iau cu privire la organizarea si functionarea institutiei publice din care face parte si a carei competenta o realizeaza; c) dreptul la greva. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 294 175. Sunt drepturi ale functionarilor publice prevazute de lege: a) dreptul la salariu; b) dreptul la uniforma gratuita; c) dreptul functionarului publici de a fi despagubit de autoritatea sau institutia publica din culpa careia a suferit un prejudiciu material īn timpul īndeplinirii atributiilor de serviciu. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 295 176. Sunt, potrivit legii, īndatoririle ale functionarilor publici: a) obligatia de a se abtine de la fapte care ar putea aduce prejudicii persoanelor fizice sau juridice ori prestigiului Corpului functionarilor publici; b) obligatia de a se abtine de la exprimarea sau manifestarea publica sau particulara a convingerilor si preferintelor politice; c) obligatia de a nu solicita sau accepta daruri sau orice avantaj, direct sau indirect, pentru el sau pentru altii, īn legatura cu exercitarea atributiilor de serviciu. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 296 177. Modificarea raportului de serviciu are loc prin: a) detasare, care reprezinta masura unilaterala dispusa de conducere pe timp nelimitat prin care functionarul public subordonat are obligatia de a īndeplini functia publica īn interesul unei alte autoritati sau institutii publice, unde urmeaza sa functioneze, de regula īntr-o alta localitate; b) delegare, care reprezinta masura permanenta dispusa de conducerea autoritatii sau institutiei publice si prin care functionarul subordonat are posibilitatea de a īndepliniri activitati īn interesul, dar īn afara organului din care face parte; c) prin schimbarea definitiva sau temporara a unora dintre atributiile ce revin functionarului public. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 299 178. Delegarea functionarului public se realizeaza: a) īn interesul autoritatii sau institutiei publice care deleaga si al functionarului public delegat; b) īn interesul autoritatii sau institutiei publice care deleaga; c) īn interesul functionarului public delegat. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 297 179. Delegarea functionarului public se poate dispune: a) pe o perioada de cel mult 60 de zile īntr-un an; b) pentru cel mult 90 de zile calendaristice īntr-un an, cu acordul functionarului public; c) pentru o perioada de cel mult 120 de zile īn cursul a doi ani calendaristici consecutivi. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 297 180. Detasarea functionarului public se dispune: a) īn interesul autoritatii sau institutiei publice care dispune detasarea; b) pentru o perioada de cel mult F. luni; c) pentru o perioada de 1B. luni, cu acordul functionarului public. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 298 181. Transferul functionarului public se poate face: a) īn interesul serviciului, īn mod unilateral de catre autoritatea sau institutia publica din care face parte functionarul si numai īn interesul autoritatii sau institutiei publice la care se face transferul; b) īn urma aprobarii cererii de transfer de catre conducatorul autoritatii sau institutiei publice de la care se transfera functionarul public; c) īn interesul serviciului, numai cu acordul scris al functionarului public. a. A b. B c. C d.A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 298 182. Suspendarea raportului de serviciu al functionarului public are loc īn una din urmatoarele situatii: a) cānd functionarul public a fost transferat īn interesul serviciului; b) desfasoara activitate sindicala pentru care este prevazuta suspendarea, īn conditiile legii; c) este disparut, iar disparitia a fost constatata prin hotarāre judecatoreasca irevocabila. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 300 183. Raportul de serviciu al functionarului public poate īnceta: a) de drept; b) prin acordul partilor, consemnat īn scris; c) prin eliberare din functia publica. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 301 184. Raportul de serviciu al functionarului public īnceteaza de drept: a) la data ramānerii irevocabile a hotarārii judecatoresti de declarare a mortii functionarului public; b) ca urmare a constatarii nulitatii absolute a actului administrativ de numire īn functia de demnitate publica, de la data la care nulitatea a fost constatata prin hotarāre judecatoreasca definitiva; c) la data expirarii termenului pe care a fost exercitata, cu caracter temporar, functia publica. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 302 185. Īncetarea raportului de serviciu are loc prin eliberarea din functia publica, pentru motive neimputabile functionarului public, īn urmatoarele cazuri: a) starea sanatatii fizice sau/si psihice a functionarului public, constatata prin decizie a organelor competente de expertiza medicala, nu īi mai permite acestuia sa īsi īndeplineasca atributiile corespunzatoare functiei publice detinute; b) ca urmare a admiterii cererii de reintegrare īn functia publica ocupata de catre functionarul public a unui functionar public eliberat sau destituit nelegal ori pentru motive neīntemeiate, de la data ramānerii definitive a hotarārii judecatoresti de reintegrare; c) pentru incompetenta profesionala īn cazul obtinerii calificativului "satisfacator" la evaluarea performantelor profesionale individuale pe o perioada de 2 ani consecutivi. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 303 186. Raportul de serviciu va īnceta prin destituirea functionarului public īn urmatoarele cazuri: a) starea sanatatii fizice sau/si psihice a functionarului public, constatata prin decizie a organelor competente de expertiza medicala, nu īi mai permite acestuia sa īsi īndeplineasca atributiile corespunzatoare functiei publice detinute; b) ca sanctiune disciplinara, aplicata pentru savārsirea repetata a unor abateri disciplinare; c) daca s-a ivit un motiv legal de incompatibilitate, iar functionarul public nu actioneaza pentru īncetarea acestuia īntr-un termen de E. zile calendaristice de la data intervenirii cazului de incompatibilitate. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 304 187. Constituie abateri disciplinare savārsite de functionarii publici: a) īntārzierea sistematica īn efectuarea lucrarilor; b) stabilirea de catre functionarii publici de executie de relatii directe cu petentii īn vederea solutionarii cererilor acestora; c) neglijenta īn rezolvarea lucrarii. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 305 188. Sunt conditii ale raspunderii disciplinare a functionarilor publici: a) existenta unei abateri disciplinare; b) urmarea savārsirii faptei ilicite trebuie sa constea īntr-o atingere adusa prestigiului autoritatii sau institutiei publice; c) functionarul public trebuie sa fi actionat cu vinovatie, sub forma intentiei sau a culpei, iar īn favoarea acestuia nu opereaza un caz de exonerare de raspundere. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 306 189. Raspunderea disciplinara a functionarilor publici este guvernata de urmatoarele principii de drept: a) principiul proportionalitatii abaterii disciplinare si urmarilor acesteia; b) principiul unicitatii raspunderii disciplinare; c) principiul celeritatii si operativitatii tragerii la raspundere disciplinara. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 307 190. Agentia Nationala a Functionarilor Publici este: a) o autoritate administrativa autonoma care asigura managementul functiei publice si al functionarilor publici; b) un organ de specialitate al administratiei ministeriale aflat īn subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei; c) un organ de specialitate al administratiei publice centrale care asigura managementul functiei publice si al functionarilor publici. a. A b. B+C c. C ANS: C PTS: 1 REF: 310 191. Īn sens material, administratia publica reprezinta: a) un sistem de organe, de institutii cu diverse structuri Care realizeaza activitati de administratie publica; b) organizarea executarii legii; c) executarea īn concret a legii prin actiuni cu caracter de dispozitie sau prestatie. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 27 192. Sunt izvoare ale dreptului administrativ: a) hotarārile de Guvern, legile organice, hotarārile prefectului; b) ordonantele Guvernului, decretele Presedintelui, instructiunile ministrilor; c) tratatele internationale, legile constitutionale, dispozitiile consiliilor judetene. a. A+B b. B c. B+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: ? 193. Din punct de vedere al competentei teritoriale pot exista: a) organe ale administratiei publice de specialitate; b) administratia ministeriala deconcentrata īn teritoriu; c) administratia publica locala. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 43 194. Centralizarea administratiei publice presupune: a) concentrarea unor sarcini de pe teritoriul tarii īntr-o administratie ierarhizata, unificata; b) autoritatile locale sunt autonome si adopta toate masurile necesare pentru īndeplinirea obligatiilor asumate la nivel central; c) ansamblul deciziilor administrative revine organelor centrale ale administratiei de stat. a. A+C b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 195. Presedintele Romāniei, conform prevederilor constitutionale: a) este sef al puterii executive, alaturi de Guvern; b) are rolul de mediator īntre stat si societate; c) este garantul respectarii Constitutiei. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 89 196. Decretele Presedintelui Romāniei: a) sunt acte juridice cu caracter general; b) nu pot fi supuse controlului de legalitate prin actiune la instanta de contencios administrativ; c) sunt inexistente fara publicarea īn Monitorul Oficial al Romāniei. a. A+B b. B+C c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 93 197. Mandatul Guvernului poate īnceta prin: a) demisia primului-ministru; b) motiune de cenzura adoptata de Parlament, īn sedinta comuna a Camerei Deputatilor si Senatului; c) nedepunerea juramāntului īn fata Camerei Deputatilor si a Senatului, īn sedinta reunita, a noului Guvern. a. A b. A+B c. B+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 102 198. Īn cazul Guvernului Romāniei se poate discuta de urmatoarele tipuri de raspundere: a) administrativ-patrimoniala b) penala a membrilor sai c) politica īn fata Presedintelui a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 199. Ministerele, ca organe centrale de specialitate: a) se pot organiza ca autoritati centrale autonome pe domenii diverse de activitate; b) pot avea servicii descentralizate īn orice municipiu resedinta de judet de pe teritoriul Romāniei; c) pot avea īn subordine servicii publice deconcentrate. a. A+B b. B+C c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 512 200. Consiliul local, ca autoritate publica: a) hotaraste, cu respectarea legii, īn toate problemele de interes local b) hotaraste, cu respectarea legii, īn toate problemele de interes local cu exceptia celor date īn competenta primarului; c) adopta hotarāri, cu votul majoritatii membrilor prezenti a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: D PTS: 1 REF: 246+250 201. Revocarea membrilor Guvernului apare īn situatia: a) demiterii; b) remanierii guvernamentale; c) pierderii drepturilor electorale. a. A+B b. B c. A+C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 108 202. Indicati care dintre actele juridice cu caracter normativ, fac parte din categoria izvoarele scrise ale dreptului administrativ: a) legile; b) cutuma; C.Constitutia. a. A+B b. B+C c. A+C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 37 203. Sunt raporturi de drept administrativ care se formeaza īn cadrul administratiei publice: a) raporturi de utilizare a serviciilor publice; b) raporturi de subordonare ierarhica; c) raporturi de colaborare si participare. a. B+C b. A+B+C c. A+C d. A+B ANS: A PTS: 1 REF: 44 204. Dreptul administrativ are strānse legaturi cu urmatoarele ramuri de drept: a) dreptul constitutional; b) dreptul financiar; c) dreptul privat international. a. A+B b. A+B+C c. B+C d. A+C ANS: A PTS: 1 REF: 26+28+49 205. Prin deconcentrare administrativa se īntelege: a) autonomie locala; b) transferul unor atributii care revin organelor centrale, unor organe din subordine ce functioneaza īn teritoriu; c) existenta unor agenti administrativi fara competenta proprie de decizie. a. A+C b. B+C c. B d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 71 206. Prefectul conduce una din urmatoarele unitati administrativ - teritoriale: a) orasul; b) judetul; c) Municipiul Bucuresti. a. A+B+C b. A+B c. C d. B+C ANS: D PTS: 1 REF: 228 207. Prin statutul sau, prefectul se gaseste īntr-o situatie de: a) cooperare cu Guvernul; b) colaborare cu Guvernul; c) subordonare ierarhica īn raport cu Guvernul. a. A+B+C b. B+C c. A+B d. C ANS: D PTS: 1 REF: 225 208. Īn calitatea sa de supraveghetor al respectarii legii de catre autoritatile locale, prefectul poate ataca īn fata instantei de contencios administrativ: a) hotarārile consiliilor locale; b) dispozitiile primarilor; c) actele administrative de gestiune curente; d) actele administrative ale autoritatilor administratiei publice locale. a. A+D b. B+C c. A+B+D d. D ANS: C PTS: 1 REF: 228 209. Īn exercitarea atributiilor sale Prefectul emite: a) ordine; b) dispozitii; c) instructiuni; d) alte acte juridice. a. A+B b. B+C c. A+D d. A+B+C+D ANS: C PTS: 1 REF: 230 210. Consiliile locale sunt: a) autoritati ale administratiei publice locale; b) organe ale administratiei de stat; c) autoritati ale administratiei centrale specializate de stat. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 243 211. Īn exercitarea atributiilor ce-i revin consiliul local adopta: a) ordine; b) dispozitii; c) hotarāri; d) recomandari. a. A+B+C+D b. C+D c. C d. A+B ANS: C PTS: 1 REF: 250 212. Consiliul local este considerat dizolvat de drept cānd: a) nu se īntālneste timp de trei luni consecutiv; b) nu a adoptat īntre sedintele ordinare consecutive nici o hotarāre; c) numarul consilierilor se reduce sub jumatate plus unu si nu se poate completa prin supleanti; a. A+C b. A+B+C c. B+C d. A+B ANS: A PTS: 1 REF: 252 213. Consiliul judetean este dizolvat de drept: a) nu se īntruneste timp de F. luni consecutiv; b) nu a adoptat īntre sedintele ordinare consecutive nici o hotarāre; c) numarul consilierilor a scazut la 2/C. si nu se poate completa prin supleanti. a. A+C b. A+B+C c. B+C d. A+B ANS: A PTS: 1 REF: 256 214. Presedintele si vicepresedintele Consiliului judetean: a) sunt alesi de consiliul judetean; b) numiti de prefect; c) alesi de catre locuitorii cu drept de vot ai judetului. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 256 215. Calitatea de primar este incompatibila cu: a) functii didactice; b) orice functie de conducere din cadrul societatilor comerciale la care statul sau o unitate administrativ - teritoriala este actionar majoritar ori īn cadrul societatilor nationale, companiilor nationale sau regiilor autonome; c) orice alte activitati sau functii publice. a. B+C b. A+B c. A+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 261 216. Īn exercitarea atributiilor sale primarul emite: a) dispozitii; b) dispozitii cu caracter individual; c) ordine. a. A+C b. B+C c. A+C d. A ANS: D PTS: 1 REF: 266 217. Mandatul primarului īnceteaza de drept: a) demisie; b) punerea sub interdictie judecatoreasca; c) schimbarea domiciliului īntr-o alta unitate teritorial - administrativa. a. A+B+C b. A+B c. B+C d. A+C ANS: A PTS: 1 REF: 261+ L 393/2004 218. Referendumul pentru īncetarea mandatului primarului se organizeaza la cererea: a) prefectului; b) consilierilor locali; c) a 25% din locuitorii cu drept de vot. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 262 219. Mandatul primarului este suspendat de drept īn una din urmatoarele situatii: a) pierderea drepturilor electorale; b) ivirea unor situatii de incompatibilitate; c) arestarea preventiva. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 262 220. Viceprimarul este ales de catre: a) locuitorii cu drept de vot ai localitatii; b) consilierii locali; c) consilierii judeteni, la propunerea primarului. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 263 221. Primarul īndeplineste urmatoarele atributii: a) ordonator principal de credite; b) ofiter de stare civila; c) aproba proiectul bugetului local si īncheierea contului exercitiului bugetar precedent. a. A+B+C b. A+B c. B d. B+C ANS: B PTS: 1 REF: 264 222. Schimbarea din functie a viceprimarului se poate face de: a) prefect; b) Ministerul Administratiei si Internelor; c) consiliul local. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 263 223. Guvernul raspunde politic īn fata: a) Presedintelui Romāniei; b) partidului politic sau aliantei de partide politice aflate la guvernare; c) īn fata Parlamentului Romāniei. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: C PTS: 1 REF: 97 224. Functia de membru al Guvernului īnceteaza: a) īn urma demisiei; b) a pierderii drepturilor electorale; c) a demiterii. a. A+B+C b. A+B c. B+C d. A+C ANS: A PTS: 1 REF: 108 225. Īn exercitarea atributiilor sale ministrul emite : a) instructiuni; b) ordine; c) hotarāri de Guvern. a. A+B b. A+C c. B+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 173 226. Secretarul general al Guvernului este: a) membru al Guvernului; b) reprezentant al partidului de guvernamānt; c) īnalt functionar public. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 REF: 125 227. Candidatul pentru functia de prim - ministru este desemnat de catre: a) partidul sau formatiunea politica ce a cāstigat alegerile; b) Presedintele Romāniei; c) Parlament. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 101 228. Functia de membru al Guvernului este compatibila cu: a) exercitarea altei functii publice de autoritate; b) exercitarea functiei de deputat sau senator; c) exercitarea unei functii de reprezentare profesionala salarizate īn cadrul organizatiilor cu scop comercial. a. A b. B c. C d. A+B+C ANS: B PTS: 1 REF: 106 229. Functia de membru al Guvernului īnceteaza prin: a) demisie; b) revocare; c) pierderea drepturilor electorale. a. A+B+C b. A+B c. B+C d. A+C ANS: A PTS: 1 REF: 108 230. Presedintele Romāniei īsi exercita mandatul pāna la: a) data alegerilor prezidentiale; b) data depunerii juramāntului de catre presedintele nou ales; c) data validarii rezultatului alegerilor prezidentiale. a. A b. B c. C ANS: B PTS: 1 231. Presedintele Romāniei are rolul: a) de a reprezenta statul romān; b) de a veghea la respectarea constitutiei si la buna functionare a autoritatii publice; c) de a conduce administratia publica centrala de specialitate. a. A+B b. A+C c. B+C d. A+B+C ANS: A PTS: 1 232. Presedintele Romāniei depune juramāntul īn fata: a) Curtii Constitutionale; b) Consiliului Legislativ; c) Camerei Deputatilor si Senatului īn sedinta comuna. a. A b. B c. C ANS: C PTS: 1 REF: ? 233. Sedintele Guvernului la care participa Presedintele Romāniei sunt prezidate de: a) Primul - ministru; b) Presedintele Romāniei; c) de cei doi īmpreuna. a. A b. B c. C ANS: B PTS: 1 REF: 109 234. Prefectul este numit de: a) consiliul judetean; b) Ministerul Administratiei si Internelor; c) Guvern. a. A b. B c. C ANS: C PTS: 1 REF: 225 235. Mandatul Guvernului īnceteaza la: a) data validarii alegerilor parlamentare generale; b) data depunerii juramāntului de catre membrii noului Guvern; c) data alegerilor parlamentare generale. a. A b. B c. C ANS: A PTS: 1 REF: 103